Reportaj

Al saselea oras

... vocea catorva importanti investitori romani cu care am discutat nu-i doreste sa devina inca AL SASELEA ORAS!

As fi vrut sa incep reportajul de astazi de la mesajul domnului Ion. O voi face imediat. Inainte insa aduc argumentul scrierii: urbanizarea fireasca a zonelor lipite de oras. In 2016, Ministerul Dezvoltarii lansa planul de reclasificare a tuturor zonelor locuite din tara noastra. Exista termeni precum “pol regional principal” pentru Iasi, Constanta, Timisoara, Cluj Napoca si Craiova, dar si “municipii pol regional secundar” in care ar urma sa intre si Buzaul avand peste 100.000 de locuitori. In cazul comunelor, specialistii acestui minister nu vorbesc decat despre comunele depopulate. Culmea, in judetul Buzau, acestia nu stiu decat despre comuna Pardosi ca ar fi pe culmea disperarii si mai are sub 400 de oameni. Aceiasi specialisti nu aduc insa in atentia publica si  comunele care se dezvolta mai bine decat “orasele cu obiceiuri rurale”, la noi fiind mentionate Pogoanele si Patarlagele. Ar trebui constatata exploziva dezvoltare a unor comune care depaseste orase infiintate cu doar 30 de ani in urma. Asezarea geografica – langa orasul resedinta de judet, dar mai ales prezenta utilitatilor si inlesnirea de catre conducerea comunitatii locale a accesului in zona a nou-venitilor fac din cateva comune ale judetului Buzau bijuterii demografice de analizat.

Desigur, exemplul asupra caruia revin este comuna Maracineni. Comparativ, Maracineni ar trebui sa fie al treilea oras ca numar de locuitori, aproape 16.000, dupa Buzau si Rm. Sarat, si al doilea motor economic al judetului Buzau dupa municipiul resedinta. Comuna-magnet pentru tineri si intesata cu mici, medii, dar si foarte mari activitati economice. De fiecare data cand va vorbesc despre aceasta realitate, unii dintre dvs. aruncati fara analiza in teren cuvinte furioase ca: “a inceput campania electorala?” sau “promovati hotii!”. Ideal ar fi sa nu credeti ce va scriu si sa faceti o tura de jumatate de ceas pe drumul paralel DJ 203K Maracineni-Lopatari, pe tot tronsonul zonei Maracineni!

Astazi mergem impreuna pentru ca trebuie sa revin imediat la mesajul domnului Ion.

Domnul Ion – mesaj despre dezvoltare

Il salut si imi voi permite sa-l contrazic in ce spune cu realitatea din Maracineni. Ii fac aceeasi invitatie de a urca la volan si de a compara cu zona in care domnia sa locuieste: infrastructura sub toate formele ei a fost totusi vizionara fata de oricare alta comunitate buzoiana. O comuna in amonte se viseaza la canalizare, insa acum drumul judetean este in refacere de amploare… Nu partizez cu alesii locali din ratiuni pe care poporul le mentioneaza cu ocazia fiecarui vot, insa ar fi corect sa ne autoeducam dorinta de a vedea si binele dintr-o comunitate, de a-i aprecia si pasul inaintea suratelor de pe Valea Slanicului si de a spune “jos palaria” atunci cand chiar exista si realizari. Nu analizez “butoanele” pentru ca nu ele sunt in atentia mea, iar daca ele sunt raul cel mai mare atunci preluati-le! Va redau imediat mesajul domnului Ion cu mentiunea ca a fost remis redactiei buzaulinreportaje.ro imediat dupa scrierea reportajului https://buzaulinreportaje.ro/articole/explozia-demografica-versus-poligonul-armatei/ :

” Niciodata nu m-am opus dezvoltarii. Dar ceea ce se intampla la Maracineni este o urbanizare agresiva, cu toate efectele benefice dar mai ales oportunitati financiare pentru un grup restrans versus lipsa de solutii de dezvoltare a infrastructurii.
Mentionez “viziunea” cu care retele de apa si canalizare, aferente DJ 203 K, plus pavarile trotuarelor care au (fost n.r.) facute si desfacute timp de 13 ani, iar acum tavalugul modernizarii drumului judetean a reluat efortul demolarilor. Asta dovedeste clar lipsa unui plan de urbanism general vizionar, care ar fi trebuit imaginat pentru dezvoltarea comunitatii locale in urmatorii 50 de ani. Orice potentiala dezvoltare – extindere a mediului urbanistic este de mare interes pentru fostul primar, care nu a renuntat in ruptul capului la “butoane”. Ori poligonul in cauza este visul vietii sale. Numai modelarea terenului de cateva hectare este o mina de aur, dar sa administrezi loturi pentru constructii si mai apoi sa construiesti case???? Tot asa s-a declansat in Buzau obiectivul Orizont.
Armata se va opune pana cand se va gasi o minte “luminata” interesata.
De ce oare terenul oferit de armata in Crang nu a fost folosit pentru dezvoltare imobiliara? Infiltratiile de apa in sol sunt atat de mari incat nimeni nu a vrut sa riste. Acum ochii se indreapta spre Maracineni, viitoare zona metropolitana, nu, suna frumos. Ca o concluzie, dezvoltati oameni buni orice, dar ganditi-va cum va arata ceea ce imaginati peste 30-40 de ani; incepeti cu utilitatile, nevoile esentiale vietuirii apoi oamenii vor veni si vor face credite, vor construi, se vor bucura, s a m d. Vedeti greselile facute in Pipera, Voluntari, unde dezvoltarea a fost haotica, iar acum nu au cum sa intervina pompierii, vidanjele sau repararea greselilor de proiectare precara, fara viziune!!! Succes!”.

Comuna-suverana din zona metropolitan a Buzaului

Pana acum, potrivit Legii 351/2001, in tara noastra s-au dezvoltat 21 de zone metropolitane. Buzaul nu este pe lista acestora, insa in ultimii cativa ani a pornit pe acelasi drum al parteneriatului intre orasul resedinta de judet si comunele sau orasele situate pana la 30 de kilometri distanta de el. Primul pe lista dezvoltarii in zona metropolitana a Buzaului este transportul in comun, apoi accesul la apa potabila, urmat de sistemul de preluare a gunoiului menajer. Daca in cazul primului serviciu lucrurile sunt concrete si se desfasoara momentan bine, urmatoarele doua servicii publice au loc haotic, cu deficiente numeroase si neimplicare din partea comunitatilor mici ceea ce incetineste devenirea metropolitana mai departe de 10 km de oras. Adica ne oprim pe raza aceleiasi comune Maracineni care se uita la un model considerat de platforma de imobiliare Storia.ro si de agentia de cercetare D&D Research ca fiind cel mai curat oras din Romania, ma refer la Oradea. Conducerea comunei buzoiene apreciaza stilul de dezvoltare si capacitatea de a se ralia rapid mersului inainte intr-un mod solicitat de locuitori.

Zona noastra s-a ridicat dintre suratele ei din judet imediat dupa 1990. Si-a etalat si apropierea de oras, dar si capacitatea de a spune “da” investitiilor de orice fel. In acest moment exista in zona de 3.003 kmp 3.108 case ale persoanelor fizice si inca 133 cu personalitate juridica, plus 2.156 de anexe, magazii, remize ori alte tipuri de constructii secundare. Potrivit informatiilor furnizate de specialistii primariei Maracineni, sunt 162 de hectare construite in comuna, iar county managerul Constantin Dumitru a precizat inca din articolul https://buzaulinreportaje.ro/articole/explozia-demografica-versus-poligonul-armatei/ ca nu exista in acest moment teren de vanzare  decat foarte-foarte rar si deja la 20 de euro mp. Si in aceste conditii se cumpara pentru ca atuul este dat desigur tocmai de prezenta utilitatilor pe 90 la suta din zonele construite.

Cu alte cuvinte, in zona metropolitana a Buzaului in care actioneaza Asociatia de Dezvoltare Intracomunitara tocmai pentru a aspira la concretizarea metropolei orasului, Maracineni ramane suverana si are servicii pe care si le autogospodareste cu success fata de urmatoarele localitati. Exemplu: reteaua de canalizare este infiintata prin proiecte scrise si finantate pe diverse filiere nationale sau europene si nicidecum prin Compania de Apa Buzau care nu are serviciul de furnizare a apei potabile preluat aici pentru ca si acesta are loc tot in regie proprie.

Urmeaza: un drum paralel cu DJ203 K

Totul pentru a evita congestionarea traficului intr-un viitor care nu are cum sa nu se intample in  mai putin de un an. Dovada vine dintr-o situatie statistica furnizata de autoritatea locala: Maracineni are 77 de strazi vechi si 54 de strazi noi pentru care acum se fac carti funciare pentru a fi introduse in nomenclatorul stradal. Cele 54 de strazi noi au fost infiintate in ultimii circa sase ani. Am crezut ca solutia unui drum judetean paralel cu cel existent este un element de noutate pentru conducerea locala, insa aici deja exista variante pentru a da drumul traficului rutier pe doua si chiar trei tronsoane de iesire in judetean sau europeanul vecine.

Concret, am pornit cu administratorul din Maracineni, Constantin Dumitru fix pe ruta posibila pe care ar putea sa circule in mod lejer, intr-o zi, in fiecare zi de fapt, masinile proprietarilor de pe Valea Slanicului.

Drumul porneste cu cateva sute de metri inainte de iesirea din satul vecin, Matesti – din zona statie de apa pe langa care ar si trece. Serpuieste usor pe langa statia de apa si mai apoi paralel cu drumul judetean 203 K efectiv toata comuna Maracineni. Poate iesi in european ori inapoi in judetean la podul Manga. Incurca totusi, un obiectiv care tine de strategia nationala a Romaniei.

O succesiune facila deja de drumuri din pamant formate ad-hoc ca urmare a necesitatii proprietarilor de terenuri de a tranzita zona pentru a-si munci locurile sau pentru a ajunge la propriile case, daca privim in istoria ultimilor 15 ani. Va repet deja obsesiv: Maracineni nu este comuna de la marginea DJ 203K, stanga si dreapta, Maracineni este comuna care se intinde pana spre malul albiei raului Buzau, stanga, si pana sub dealurile Potoceniului, dreapta. O comuna a carei dezvoltare acolo se vede. Case noi in proportie covarsitoare, dar si mici si medii afaceri despre care vom detalia intr-un material separat. Suntem pe un drum pe care deja se circula fragmentat pentru ca la un moment dat se stranguleaza brusc. Aceeasi problema care tine per ansmablu comuna Maracineni pe loc: poligonul militar din mijlocul comunitatii. De data aceasta, pentru o bucata de maxim 500 de metri posibilul drum care ar decongestiona traficul rutier de pe Valea Slanicului se stranguleaza brusc.

Drumul paralel dezvaluie pe rand terenuri lucrate potrivit practicilor agricole ale Romaniei din ultimii 50 de ani, dar tranziteaza zone intregi cu case noi, cu amprente ale unor constructii care stau sa inceapa si cu terenuri ocupate de ferme agricole nu de cultura mare cum e obiceiul din Baragan, ci mici ferme pomicole sau ferme de nisa din agricultura in care sunt cultivate plante surprinzatoare, as zice, insa imi pastrez informatia pentru a o dezvolta in urmatorul reportaj. O comuna in dezvoltare, spune county managerul Constantin Dumitru care precizeaza ca acest drum judetean paralel este o constructie pe care comunitatea a inceput-o in timp, acum o folosesc si intretin, insa pe care nu o pot aduce la standard de drum judetean din ratiuni financiare ce lipsesc unei comune.

Dovada dezvoltarii catre urban o surprindem imediat. Aproape inadmisibil cumva sa nu apara si un cartier aparte in aceasta comuna-magnet pentru populatia tanara. Incet ajungem in zona unui cartier rezidential in plina dezvoltare in apropierea DN2E85 de pe raza comunei Maracineni. Varianta de a iesi in european presupune accesul prin aceasta zona. Drumul prin premier

Ca o concluzie, dezvoltati oameni buni orice, dar ganditi-va cum va arata ceea ce imaginati peste 30-40 de ani; incepeti cu utilitatile, nevoile esentiale vietuirii apoi oamenii vor veni si vor face credite, vor construi, se vor bucura, s a m d. Vedeti greselile facute in Pipera, Voluntari, unde dezvoltarea a fost haotica, iar acum nu au cum sa intervina pompierii, vidanjele sau repararea greselilor de proiectare precara, fara viziune!!! Este partea finala a mesajului cititorului care isi spune Ion. Continuarea drumului judetean posibil paralel cu DJ 203K Maracineni-Lopatari ne duce in cel mai nou cartier al zonei metropolitane de start a judetului Buzau, adica vizavi de DN2E85, tot in Maracineni. Haideti sa aflam daca intai sunt introduse utilitatile si mai apoi se fac constructiile!

Mentionez ca intreg cartierul este si el la start, existand cateva constructii mai avansate. Asadar ascultati ce spune county managerul Constantin Dumitru.

Ma bazez pe mesajul domnului Ion pentru a demonstra ca la Maracineni se intampla fenomenul unic la nivel de judet Buzau: in sase ani comuna gata s-a dublat, daca ne uitam la cele 77 de strazi vechi comparativ cu cele 54 de strazi noi care isi asteapta intrarea in  nomenclator. Mai mult, haideti sa vedem si in kilometri ce inseamna calitatea pe aceste strazi! Sunt 44 de km de drumuri comunale, judetene si nationale ce tranziteaza zona aceasta. 25 dintre acestia sunt kilometri de drumuri comunale. Dintre ei doar opt km mai sunt de asfaltat si se va intampla in perioada urmatoare imediata. Aici, e dreptul reporterului de teren sa spuna ca absolut, dar absolut nicaieri in judetul Buzau nu am identificat drumuri comunale utilizate de agricultori si asfaltate! In cazul Maracineni, si cele cu destinatie agricola in prezent capata aproape instantaneu destinatie imobiliara. Zic sa punem punct drumului nostru, caci am ajuns in noul cartier de case al comunei care este vecin cu DN2E85 Rm. Sarat-Buzau.

As putea doar putine lucruri sa concluzionez: efectiv drumul paralel este aproximativ cat cel existent ca lungime. Mare parte din el este circulabil si in acest moment, dar nu are calitate de judetean! Doar Consiliul Judetean Buzau poate sustine investitional un astfel de proiect. Impedimentul ramane desigur poligonul armatei care il scurtcircuiteaza pe o lungime de maxim 200 de metri. Pentru ca oamenii construiesc, autoritatea locala trimite sistematic utilajele pentru a intretine terenul.

Ironia zilelor recente sau pura coincidenta, 25 la suta din orasul preferat al ghidului meu, Constantin Dumitru, orasul Oradea a devenit statiune turistica. Nu are cum sa se intample asa ceva in Maracineni, insa comuna-magnet pentru tineri este, iar comunitatea de afaceri din orasul Buzau, prin vocea catorva importanti investitori romani cu care am discutat nu-i doreste sa devina inca AL SASELEA ORAS!

Fotografiile din galerie urmaresc traseul posibilului drum judetean paralel din Maracineni.

Ilinca Moise

Add Comment

lasă aici un comentariu

Mai multe articole