În afară de fotbal și de subiectul COVID-19, românul dă clasă probabil la orice alt subiect ar fi pus în dezbatere. Inclusiv fizică cuantică știm fără să fi trecut vreo oră prin băncile facultății în domeniu, dar cel mai tare vociferăm când pe facturile ce ne umplu cutia poștală apar sume pe care din start le considerăm a fi incorecte față de consumul pe care știm că îl avem în medie sau poate chiar concret, în luna anterioară. Desigur, primul gând merge către furnizorul de energie electrică, gaz, apă sau servicii de telefonie, internet și televiziune. Vorbele rele înseamnă descărcare psihică de moment, căci factura o plătim întocmai cum este ea scrisă și livrată către consumator.

Imaginea are rol de relaxare înainte de detalii.
Astăzi nu dăm cu pietre și sudalme, nu acuzăm și nici nu hărțuim pe nimeni, ci suntem în pielea consumatorului de apă potabilă care locuiește într-un bloc din orașul Buzău. Pentru că în mod repetat noi înșine sau vecinii noștri ne-am alertat cu privire la prezența în factura la apă a unei cantități mai mari decât ceea ce am declarat lunar șefului de scară, azi căutăm să vedem unde se produce greșeala!
Reținem din start că obiceiul general este să spunem ne fură cei de la Compania de Apă! Așadar, aducem la aceeași masă reprezentanții operatorului regional de apă Compania de Apă Buzău, dar și președinți de asociații de proprietari care pun accent din start pe noua tehnologie, pe avertizare vizavi de apa nimănui – cum am putea să spunem metaforic în loc de pierderi de apă în rețeaua blocului.

Pentru că cititorul anului 2021 este unul care îndepărtează de sub privire textul dacă nu i se oferă din start ceea ce dorește, vă fac un scurt rezumat:
■ 1 singur robinet care picură = consumul de apă potabilă a trei persoane/lună = 18 mc/lună.
■ 80% dintre apartamentele din orașul Buzău au apometre mai vechi de 20 de ani, apometre din clasa B care pot să fure apă.
■ 20% dintre apartamentele Buzăului sunt goale, dar este înregistrat consum de apă în multe dintre acestea. Aflăm cauzele detaliat!
■ Într-un singur bloc cu 30 de apartamente există pierderi de apă chiar mai mari de 100 de mc de apă/lunar! Marja admisă este de 5 mc/lună/bloc.
■ Apometrele electronice din clasa C fac deja legea – sunt precise, permit autocitirea, sesizează posibila fraudare și elimină plata apei nimănui!
FALS! NU COMPANIA DE APĂ FURĂ APĂ!
Pe masă, la discuție, ținem aproape ideea facturii pe care este înscrisă o cantitate mai mare de apă potabilă consumată decât am declarat noi că am fi folosit în luna naterioară. Fenomenul nu se întâmplă pentru prima dată. Mulți dintre dvs aveți o situație asemănătoare și tot mulți preferați să vă plângeți la vecinii aflați în aceeași situație sau cel mult la șeful de scară, iar varianta cea mai ușoară este să consumați o doză serioasă de injurii la adresa operatorului de apă și apă uzată pentru ca mai apoi să vă lamentați că toți operatorii de servicii vă fură. Reveniți-vă! Putem acționa corect și în favoarea noastră, a consumatorului!

Real este ca șeful de scară să ridice problema la nivel de asociație, iar președintele de asociație să treacă la verificări el însuși din apartament în apartament și mai apoi însumat la nivel de scară. Nu aici trebuie să se oprească acțiunea președintelui de asociație de proprietari bine remunerat de altfel, întocmai ca și angajatul care face reparații sanitare, dar pe care de fapt fiecare locatar care are nevoie de serviciile sale îl mai plătește românește, încă o dată, însă acesta este un subiect cu personaj principal nea Aurică, de tratat detaliat altă dată.
Acum aflăm de la Simona Săvulescu, directorul general al operatorului buzoian de apă, Compania de Apă, de unde pleacă problema diferențelor de apă și ce spune contractul pe care îl avem cu acest operator. Ascultati!
Bun. Totuși a cui este răspunderea? În calitate de consumator și client al CA Buzău am de aflat cine trebuie să-mi rezolve problema diferenței de cantitate de apă din factură! Devenim atenți și ascultăm!
Numai că mulți, prea mulți președinți de asociații dorm liniștiți sau nici măcar nu-și informează proprietarii că apometrele din apartament sunt mult prea vechi și ar trebui schimbate rapid, ele sunt poate primele cele ce pot genera pierderi.

O să aflăm puțin mai târziu că 80 la sută dintre apartamentele Buzăului au apometre mai vechi de 20 de ani din Clasa B, multe cumpărate din piață fără indicație CE pe ele. Directorul Simona Săvulescu ne spune că în acest moment există apometrele din clasa perfomantă C – electronice, însă să nu uităm de infrastructura blocurilor care și ea are nevoie de modernizare. Să auzim împreună!
Anterior, personaj negativ devenea președintele de asociație care ar trebui să se implice mai mult. Desigur, sunt și excepții minunate! Până să stăm de vorbă cu doi dintre președinții buzoieni de asociații care se implică zic să aflăm de la același director al CA Buzău cum se face evaluarea atunci când apar diferențe de apă într-un bloc!
La masa explicațiilor pe subiectul cine plăteșete apa nimănui se află și Florina Anghel, reprezentant al sectorului producție din CA Buzău deoarece se ocupă chiar de intrarea în facturare a consumului la nivel de apartamente din municipiu.

Doamna aceasta știe cel mai bine care sunt cauzele ce duc la apariția pierderilor de apă. Dați atenție părții audio!
Multe lucruri neștiute de consumator apar în urma acestei discuții. Totuși caut să primesc recomandări clare de la Florina Anghel cu privire la paguba pe care o am în mod evident! Ce am de făcut?
O întreb însă pe Florina Anghel de la CA Buzău – sector producție, ce fac ca și consumator de apă atunci când am în mână factura cu cantitate în plus față de ceeea ce s-a consumat în apartament! Iată răspunsul!
Iau pe rând lucrurile neștiute și aflate acum și le așez între punct și virgulă – apometrele de clasă B dau sigur erori pentru că sunt extrem de depășite tehnic; țevile din blocurile Buzăului și-au trait cu prea mult timp în urmă tinerețea, iar senectutea din prezent este dăunătoare consumului de apă; apartamentele nelocuite produc și ele surprize, deși nimeni nu stă acolo zi de zi; un singur robinet defect generează și el pierderi și este incredibil cât de mari pot fi într-o lună facturată!

Ascultați!
1 robinet defect generează pierderi într-un singur apartament de 18 mc/lună de apă! 1 persoană consumă maxim 6 mc/lună de apă!
APOMETRUL DE ÎNALTĂ PRECIZIE, ȘANSA PIERDERILOR ZERO
Să facem ceva să ne fie bine! Primul gând acesta este, desigur. Numai că vorbim despre un condomiu în cazul unui bloc, adică spațiul comun în care dreptul de suveranitate le aparține tuturor locatarilor în mod egal. De obicei, se aplică regula majorității atunci când se iau decizii la nivel de bloc sau de asociație.
Să facem bine! Mai ales atunci când președintele de asociație face parte din categoria de dat exemplu – adică acționează în binele comunității pe care o conduce și dorește să îndepărteze problemele ce apar în bloc astfel încât bietul locatar să nu mai fie împovărat de atâtea costuri neprogramate. Un președinte de asociație bine informat și bine intenționat face toți banii în acest caz.

Cu răbdare aflăm că și în orașul Buzău se poate să nu mai existe pierderi de apă care să fie și facturate, desigur și plătite de locatar. Repet, dacă se implică în mod corect președintele de asociație de proprietari! În fața mea, la masa dezbaterii se află doi dintre cei mai vechi și cunoscuți președinți din oraș, Emil Halcu și Amedeus Stotzki.
Probabil că urmează acum cel mai important paragraf din întreg reportajul – președintele de asociație din zona Mirco V, Emil Halcu explică extrem de detaliat de unde apar diferențele de apă consumată. În afară de infrastructura veche, concret țevile vechi din bloc, apometrele sunt buclucașele. Acestea fură consumatorul în numeroase situații, mai ales că în 80 la sută dintre apartamente sunt montate apometre albastre, din clasa B de performanță și care sunt extrem de depășite. Ca să vă dați seama de situație vă spunem că în orașul Brăila autoritățile locale au dat o hotărâre locală prin care acei consumatori casnici care folosesc încă acest tip de apometre primesc lunar factura cu 20 la sută mai mare. Totul pentru că deja se montează apometrul electronic din clasa de performanță C cu autocitire și măsuri de securitate sporite, chiar și împotriva acelui utilizator care ar încerca să-l manevreze necorespunzător. Începem demonstrația cu discuția dintre cei doi președinți despre apometre. Este interesant și ne ajută să înțelegem ce trebuie să facem pentru a evita pierderile de apă! Ascultați fără tăgadă!
Jurnalistul nu este specialist, ci ascultă cu atenție demonstrația lui Emil Halcu care are în față trei apometre! Vă rog, ascultați și dvs. cu mare, dar mare atenție astfel încât să înțelegem clar cine plătește și mai ales de ce apa nimănui, dar și cine greșește, ce ar trebui să avem în atenție?!
Am primit extrem de multe informații care să ne pună în mișcare către șeful de scară și mai apoi către președintele de scară. Aruncați o privire ce fel de ceas vă înregistrează cantitatea de apă folosită în apartament! Dacă este albastru căutați înscrisul CE care trebuie musai să fie! Totuși, țineți cont că aceste apometre sunt din clasa B! Exact ca acela ținut în mână de Emil Halcu și cu cadranul mătuit și ale cărui marcaje nu mai pot fi citite. Nu la fel se întâmplă cu apometrul din clasa C! Ascultați!
În orașul Buzău deja se instalează apometre electronice din clasa C! Acesta, spunea Emil Halcu este apometrul care te și pârăște dacă vrei să fraudezi cumva și probabil că de aici vine reticența schimbării din partea consumatorilor. Interesantă este deicizia luată la nivel de asociație condusă de Emil Halcu. Ia să ascultăm cine plătește în zona sa apa nimănui – pierderile de apă!
Deci, toți locatarii din bloc au fost de acord cu noile apometre electronice, mai puțin un proprietar care a și plătit toate pierderile de apă din arealul locuit! Asta da lecție!
Numai că…
PROBA CU HÂRTIA IGIENICĂ
…. avem parte și de al doilea exemplu de președinte de asociație, Amedeus Stotzki care spune că în blocul său erau pierderi chiar și de 100 de mc de apă potabilă lunar! Această situație l-a determinat să se implice! Ia să auzim cum!
Am reținut îndărătnicia unor locatari, dar și minunata demonstrație practică folosind bucata de hârtie igienică.

Amedeus Stotzki este cel care spune clar că o altă cauză a pierderilor ar fi și cele 20 la sută dintre apartamentele orașului Buzău nelocuite în prezent. Acolo este sigur un vas de WC sau un robinet defecte.
BLOCUL 20 – BLOC MODEL ÎN MUNICIPIU
Iată acum și exemplul numărul unu din orașul Buzău dat chiar de către participanții la această discuție atât de educativă pentru consumatorul de apă! Este vorba, arată Florina Anghel de la CA Buzău, despre blocul 20 ai cărui proprietari bine coordonați de președintele de asociație au decis așa! Ascultăm, desigur cum au decis!
Deci, marja de toleranță este de 5 mc/bloc. Este și ținta fiecărui președinte de asociație pentru fiecare bloc din asociația sa. Emil Halcu trage o primă concluzie!
PREȘEDINȚI DE ASOCIAȚII, IMPLICAȚI-VĂ!
Scurtez mesajul care concluzionează cele aproape 2.000 de cuvinte scrise până în acest moment cu subtitlul de mai sus! Concluzia îi aparține Simonei Săvulescu, directorul general al CA Buzău! Ascultăm!
APLOMB
Devenim mai atenți la produsele cumpărate mai ales când acestea sunt de așa mare utilitate și specializate? Acceptăm informațiile specialiștilor când achiziționăm apometrele? Trecem la noua tehnologie ca să economisim, de fapt să învățăm să trăim mai bine?
Peste toate, după ce am citit bine acest articol sunăm președintele de asociație să îl întrebăm care este valoarea pierderilor de apă din blocul nostru și de ce este așa? El ce a făcut ca noi să plătim cât consumăm? De fapt, primește un salariu plătit de noi! Trebuie să-l și merite!
Pot oricind sa discutam despre NRW -reducerea pierderilor de apa- si apa pierduta care nu aduce profit conf bilantului de apa propus de IWA ( asociatia internationala a apei)
Constantin Dumitriu
constantin.dumitriu@vestra.ro
0755400030
Administrator Vestra Industry – Grup Elsaco