In ultimii 30 de ani, noua comune din judetul Buzau, arata un studiu al Bancii Mondiale, s-au dezvoltat prin experienta mobilitatii, opt structural, iar altele cinci au cunoscut o dezvoltare cuprinzatoare. Comunitatile din primele doua categorii par cumva salvate, insa dezvoltarea lor este medie. Iau din statistica si judetele care s-au dezvoltat cuprinzator astfel incat sa intelegeti ca este cea mai eficienta crestere: Ilfov si Timis, restul ramanand pe dezvoltarea medie.
Cum este firesc, judetul Buzau nu este nici in topul dezvoltarii si nici in categoria Necsesti din judetul Teleorman, Valea Ciorii si Bozovici din Caras-Severin considerate a fi cele mai sarace dintre comunele tarii. Rolul de mijloc ne este eticheta in orice domeniu, chiar si acesta al dezvoltarii socio-economice. In 2016 se remarca totusi in analiza Ministerului Dezvoltarii comuna Sageata care avea un buget de 19,3 milioane de lei, bani care o situau in fata comunei Criscior din Hunedoara cu doar 10 milioane de lei, dar care este una dintre cele mai dezvoltate zone din tara noastra. Sageata insa nu urca si in clasamentul celor mai dezvoltate din tara, Criscior este chiar pe locul cinci.
Revin insa la primul paragraf pentru ca una dintre cele cinci comune care se dezvolta foarte bine
pe toate planurile este Maracineni. Aceasta comuna apare si in studiile diversilor operatori economici care vor sa stie cate comunitati romanesti se dezvolta pe structura orasului. Si, in acest caz la baza sunt infrastructura rutiera si ocuparea fortei de munca. La Maracineni infrastructura rutiera nu mai face fata, iar locuitorii au un grad de ocupare de 80 la suta, vecinatatea cu municipiul Buzau fiind una benefica. Ramane in discutie aspectul dezvoltarii economice si comparam cu campioana anului 2016 in judetul Buzau, potrivit Ministerului Dezvoltarii, comuna Sageata care primea peste 19 milioane de lei. Comuna Maracineni a avut venituri in 2018, deci doi ani mai tarziu, de 14.931 mii lei, iar in istoria recenta conducerea Primariei Maracineni a atras 3.177 mii lei exclusiv fonduri europene pe diversele parghii de finantare pe care Romania le-a primit de la Uniunea Europeana. Adaug un aspect forte al acestei comunitati: grupa de varsta care predomina este cea cuprinsa intre 18 si 45 de ani, ceea ce inseamna ca gradul de ocupare merge spre 80 la suta. Diferenta, arata administratorul comunitatii Constantin Dumitru, cu care discut adesea aceste aspecte, fie sunt tineri care detin suprafete legumicole si traiesc din cultivarea acestora, fie sunt pensionari. Cu alte cuvinte, realmente o comunitate care creste!
Luam fiecare dintre situatii in analiza impreuna cu administratorul comunei, Constantin Dumitru si adaugam informatii provenite de la autoritati nationale cu atributii spre exemplu in fluidizarea traficului la iesirea pe DN2E85 Focsani-Buzau.
Nodul Maracineni
Promiteam in articolul https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/nodul-maracineni/ din 20.09.2019 ca revenim tot in paginile ziarului buzaulinreportaje.ro cu un punct de vedere al autoritatii centrale din domeniul infrastructuirii rutiere vizavi de ceea ce se intampla de doua ori pe zi la gura podului Maracineni. Intrebarile erau deja lansate, iar o zi mai tarziu au si sosit. Dumneavoastra apreciati daca raspunsurile primite ii linistesc sau nu pe cei peste 7.000 de soferi care trebuie sa ajunga in fiecare dimineata in orasul Buzau plus pe aceia care intra ocazional pe Valea Slanicului si razbat, desigur in acelasi trafic.
Punem procente bune din amploarea cozilor de masini de la primele ore ale zilei si de la sfarsit de zi pe seama drumului judetean aflat in reconstructie pe raza comunei Maracineni, insa se va dovedi in timp ca nu lucrarile din aceasta asteptata refacere a acestei cai de acces face nod traficul la intrarea pe podul Maracineni – cel de care tine intregul trafic dinspre Maracineni si, deopotriva dinspre Moldova, ci efectiv dezvoltarea economico-sociala a acestei comunitati. Partea veche a podului Maracineni, sensul Focsani-Buzau a fost reparata in 2018, urmand ca dupa deschiderea podului de la Vadu Pasii sa intre in refacere si calea Buzau-Focsani a aceluiasi pod Maracineni. Desigur, impedimentele de la Vadu Pasii – acum exista promisiunea redarii lui in trafic in august 2020 – intarzie inchiderea traficului pe podul nou de la Maracineni si asezarea santierului.
Asadar, am intrebat responsabilii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere cand va intra in reparatii si sensul Buzau-Rm. Sarat al podului Maracineni. Raspunsul formulat de specialistii CNAIR spune asa: În anul 2018 a fost realizată expertiza tehnică pentru realizarea reparațiilor la podul de la Mărăcineni, sensul Buzău-Rm Sărat. În prezent, se află în lucru documentația pentru întocmirea proiectului tehnic pentru reparații. După finalizarea proiectului tehnic, urmează procedura legală de realizare a licitației în vederea atribuirii contractului de execuție lucrări. Estimăm demararea lucrărilor în ultima parte a anului 2020.
Punem accent in continuare pe megastructura podul Maracineni care va implini peste 13 ani fix 100 de ani de la construirea sa de catre trupele germane. Implicit, am intrebat cand ar avea loc o revizie a intregului pod Maracineni. Podul de la Maracineni se află în garanție timp de cinci ani, după finalizarea lucrărilor de anul trecut, este raspunsul specialistilor CNAIR.
Mai ales soferii care tranziteaza zona DN2E85 Focsani-Buzau – Maracineni – pod Maracineni si-au pus problema fluidizarii traficului fix la “varsarea” celui de pe DJ 203K Lopatari-Maracineni pe pod. Autoritatile spera ca dupa deschiderea podului de la Vadu Pasii sa se circule cu mult mai usor prin zona descrisa anterior. Totusi, cei sase kilometri care despart comunitatea de orasul Buzau, intre 7 si 8.30 dimineata sunt parcursi si in 50 de minute, adaugand si elemental vreme in aceasta perioada. Media de timp ramane insa de 20 de minute. Ca atare, am intrebat daca exista solutii de fluidizare a traficului aici: Pentru fluidizarea traficului pe DN 2, la km 117+350, DRDP București a realizat un sens giratoriu provizoriu urmând ca, în funcție de alocările bugetare viitoare, să se realizeze și un sens giratoriu definitiv. Precizăm că pe sensul Buzău-Mărăcineni, pe sub cele două poduri existente, se poate folosi breteaua ce permite întoarcererea pe sensul Mărăcineni-Buzău, bretea care face legătura cu DJ 203K.
Numai ca si breteaua este o cale de acces supusa aglomeratiei la acealeasi ore de varf, iar sensul giratoriu este la o distanta extrem de mare fata de podul Maracineni, zona in care se face nod traficul rutier. De mentionat este faptul ca DJ 203 K se suprapune practic si fizic pe o bucata de cativa km DN 2 E85 numai ca in harti include breteaua si iese la dreapta podului Maracineni pana la capat de judet, la Robeasca. Specialistii ar trebui sa tina cont insa de transformarile prin care trec comunitatile ce se dezvolta in zona metropolitana a Buzaului si sa iasa in teren pentru a reconfigura spre exemplu hartile vechi.
Adica, oamenii si-au croit alte drumuri! Cum ar fi cele deja asfaltate in zona Capatanesti, Potoceni si Maracineni pe unde sunt sute de case recent construite. Printre ele, oamenii chiar au infiintat un drum de acces pe care conducerea Primariei l-a imbunatatit sistematic astfel incat a devenit unul paralel cu drumul judetean, insa lipsit de infrastructura necesara si discontinuu in zona poligonului militar. Despre acest subiect am scris insa in reportajul https://buzaulinreportaje.ro/articole/explozia-demografica-versus-poligonul-armatei/.
Intercalez aici un prim raspuns al administratorului Constantin Dumitru din comuna Maracineni care supravegheaza permanent acest drum paralel.
Acum revin cu un raspuns al CNAIR la o intrebare care suscita interes inca din 2005 cand podul de la Maracineni, cel mai important obiectiv de infrastructura nationala, a fost avariat considerabil de inundatii. Atunci, un pod militar din pontoane a preluat traficul de pe DJ 203 K. Modelul acela ar putea fi magnific astazi cand traficul este poate de zece ori mai mare! Numai ca ar fi extraordinar de costisitor. Iata ce raspund responsabilii CNAIR: Necesitatea construrii unui nou pod pe DJ203K se va decide la nivelul Consiliului Județean Buzău.
Un singur lucru ar mai fi de stiut vizavi de infrastructura rutiera care nu mai face fata pe zona Maracineni, comuna cu peste 15.000 de locuitori: drumul judetean 203 K Robeasca-Lopatari-Gura Teghii ar trebui cumva schimbat intr-unul de rang national? Cifrele de trafic, volumul, ii dau toate sansele sa fie asa. Spunea Constantin Dumitru ca la o numarare simpla sunt peste 7.000 de masini dimineata care merg spre orasul Buzau. Iata ce spun oficialii CNAIR: Conform OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, art. 6: “(2) Pentru a fi încadrate în categoria drumurilor de interes naţional, drumurile trebuie să îndeplinească criteriile funcţionale şi ale volumului de trafic mediu zilnic anual impus de normele şi standardele tehnice privind proiectarea, construirea şi modernizarea drumurilor, pentru cel puţin clasa tehnică III. (3) Clasificarea drumurilor de interes naţional se face de către Ministerul Transporturilor”.
Subiectul ar trebui continuat. Si in mod clar, moneda se va bate vreme indelungata pentru ca doar in ultimii cinci ani populatia acestei comune efectiv s-a triplat!
Gazele naturale, varful dezvoltarii in Maracineni
Nici macar nu respir cand scriu despre acest subiect ce tine de confortul vietii moderne, de dezvoltarea fulminanta a unei comunitati si, indeplinirea unei prioritati cu vechime in Maracineni. Si vorba e vorba, imi spune des administratorul Constantin Dumitru care este cunoscut de toti specialistii din domeniu pentru ca a dus proiectul de la Maracineni si mai apoi de pe trei sferturi din Valea Slanicului plus arealul Psota Calnau-Vadu Pasii pe la toate institutiile care efectiv vor trece la treaba in teren de la 1 ianuarie 2020.
Sa mergem incet cu acest subiect despre care scriem de multa vreme. https://buzaulinreportaje.ro/interviu/interviu-economic/gaze-naturale-pentru-un-sfert-din-judetul-buzau/, https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-economic/epopeea-gaze-la-maracineni-la-un-tunel-distanta-de-final/, https://buzaulinreportaje.ro/articole/pole-position-in-alimentarea-cu-gaze/ sau https://buzaulinreportaje.ro/interviu/interviu-economic/2020-anul-gazelor-naturale-in-maracineni/.
Punem la socoteala primul gand pe care marea majoritatea il veti avea: contextul politic ar putea oare dicta continuarea acestui proiect? Si il supun atentiei administratorului Constantin Dumitru.
Desigur, adaugam si partea financiara care poate curma orice megaproiect de dezvoltare. Nu este nicidecum un joc de sah, insa noi, oamenii simpli trebuie sa intelegem astfel incat sa nu aruncam la suprafata primul gand corect sau nu.
Ianuarie 2020 – Transgaz Medias incepe lucrarile pentru megaproiectul de aductiune a gazelor naturale dinspre Vernesti catre Maracineni. Gaze, in mod concret in comunitate vor fi in perioada iunie 2020, insa nu sub oala cu ardei umpluti a gospodinei din zona aceasta. Ea mai are de asteptat construirea infrastructurii specifice care va fi configurata in paralel cu aceste lucrari ale Transgaz. In locuintele din arealul comunei Maracineni vor putea fi folosite gazele naturale cel mai probabil peste minim un an!
Add Comment