■Buzăul scrie încă o premieră națională. În învățământ.

■2.000 de preșcolari și elevi de clasă pregătitoare din orașul Buzău au șansa de a învăța din 13 septembrie 2021 după metode alternative finlandeze.

          ■Primăria Municipiului Buzău propune și susține acest proiect, iar în iunie 2022 va înainta Ministerului Educației din România concluziile proiectului pilot.

          ■Marjut Akola, ambasadoarea Finlandei în România vine la Buzău pe 27 august pentru a asista efectiv la cursurile care încep pentru dascăli din 23 august.

        

Sală de clasă finlandeză. (Photo by David Ramos/Getty Images)

CONTEXT … FINALNDEZ

Elevii finlandezi nu au uniforme, stau desculți, vorbesc tare și neîntrebați chiar fără să-i certe vreun dascăl, nu primesc note și rar au teme pentru acasă. Dascălii le sunt parteneri de joacă și de învățare, iar la fiecare 45 de minute au pauze, plus una mai lungă de siesta în care primesc o masă caldă. Elevii care locuiesc la o distanță mai mare de cinci kilometri față de școală au asigurat transport gratuit, iar dacă din variate motive elevul este reținut în plus la școală, de asemenea i se oferă transport gratuit, dar și o gustare. Profesorii predau după metode activ-participative. În evaluările care au loc o dată la trei ani, elevii finlandezi obțin cele mai bune locuri din Europa și printre primele în lume. Elevii finalndezi sunt cei mai buni copii cititori de pe planetă, pe locul doi la științe și pe cinci la matematică.

Elevii sunt responsabilizați și încurajați, ideea acestui sistem datorat filosofului John Vilheln Snellman, din secolul al XIX-lea, este Nici un copil nu rămâne în urmă! Toți copiii vin la școală de plăcere! La finalul studiilor, fiecare își știe viitorul. Învățământul din această țară fostă agrară este de 20 de ani și este în totalitate gratuit.

Sală de clasă dintr-o școală finlandeză.

Interesant este că în acest sistem nu există clasamente, comparații, competiții, ci cooperare, colaborare, comunicare între regiuni, școli și elevi. Toate cadrele didactice sunt pregătite de universitate și doar unul din 10 studenți ajung la catedră.

E.S. Marjut Akola, ambasadorul Finlandei în România

2.000 DE ELEVI BUZOIENI ȘI METODELE FINALNDEZE

,,Clase de inspirație finlandeză” se numește programul educațional-pilot aplicat din 23 august 2021 în unități de învățământ buzoiene de către Primăria Buzău. Este o premieră națională ce se desfășoară sub patronajul Ambasadei Finlandei în România.

Sc. 11 Buzău

Programul presupune oferirea oportunității ca peste 2.000 de preșcolari și elevi de clasă pregătitoare, din sistemul public de învățământ, să beneficieze de implementarea pedagogiei alternative finlandeze la clasă/grupă. Potrivit viceprimarului Oana Matache, prima etapă a programului se desfășoară în perioada 23 august 2021 -1 iunie 2022 și presupune instruirea educatorilor, învățătorilor și directorilor, din cele 15  unități școlare înscrise, precum și monitorizarea permanentă a implementării la clasă și măsurarea rezultatelor în mod științific, la finalul primului an școlar de pilotare a proiectului. La Buzău implementează proiectul experți în educație de top și profesori universitari, coordonați de:

●Ari Pokka -creator de politici publice în domeniul educației, director de școală gimnazială și autor. De asemenea, este fostul Președinte al Asociației Finlandeze a Directorilor Școlari și a Confederației Internaționale a Directorilor;

●Jouni Kangasniemi, director de program la Education Finland. Education Finland este un cluster guvernamental ce susține programe  coordonate de Finnish National Agency for Education;

●Maaret Viskari- profesor universitar și cercetător la HAMK University-Applied Scoences, totodată director de program la Global Education.

Programul își propune și monitorizarea empirică- studiu care să prezinte concret rezultatele acestui proiect -pilot; mai exact prezentarea aspectelor care s-au îmbunătățit în starea de bine a copiilor și cadrelor didactice, performanța ca nivel al clasei (principiul de bază al pedagogiei finlandeze fiind ,,Nici un copi nu rămâne în urmă), abilități cognitive de a adapta și aplica în viața reală ceea ce învață la clasă. Școala românească doar se inspiră din cele mai bune practici. Copiii și profesorii primesc oportunitatea de a se inspira și de a evolua.

TOMA: „SALA DE CLASĂ NU VA MAI AVEA OBLIGATORIU PATRU PEREȚI”

În același context, primarul municipiului Buzău, Constantin Toma vorbește despre o reașezare a învațământului buzoian pornind de la exemplul Școlii nr. 11  – prima unitate de învățământ circulară, independentă energetic. De data aceasta, edilul buzoian aduce exemplul a trei grădinițe ale căror curți au început să fie deja  transformate astfel încât copiii să primească educație pe cât se poate mai ales în natură.

Pe de altă parte, primarul Toma arată că însuși ambasadorul Finlandei, Marjut Akola va veni pe 27 august la Buzău pentru a participa efectiv la cursuri de implementare a metodelor de învățământ din țara sa de origine. Iată declarația primarului!

ȘCOLILE DIN ȚINTEȘTI VOR BENEFICIA DE PROIECTUL FINLANDEZ

  ■ Dacă Țintești devine cartier urban după ziua de 26 septembrie 2021, ziua referendumului de unire a Buzăului cu comuna Țintești, școlile din această comunitate vor intra de asemenea în proiectul de învățământ finlandez.

Pe 26 septembrie 2021 buzoienii, dar și locuitorii cu drept de vot din comuna Țintești sunt chemați la urne pentru a vota DA sau NU în referendumul pentru unirea municipiului reședință de județ cu această comună vecină. Dacă rezultatul referendumului va fi pozitiv, așa cum este așteptat de către cele două administrații, dar și de către extrem de mulți orașeni și locuitori din Țintești, atunci școlile de acolo intră automat într-un program de conformare cu realitatea urbană.

Unul dintre beneficii, spune primarul din Buzău, Constantin Toma este chiar implementarea măsurilor prevăzute în proiectul finlandez. Ascultăm detaliile!

Articolul precedentJurnal cultural, 16-22 august 2021
Articolul următorTârg de adopții căței pe 21 august, pe strada Răchitei