Orașul Buzău se află sub auspiciile bunului mers înainte, dar mai ales sub cele ale recunoașterii importanței sale la poarta dintre cele trei țări românești ce se întâlnesc la Curbura Carpaților, fapt pentru care și conturarea unei dezvoltări este de neoprit. În perioada pandemică de vârf din aprilie-mai 2020 s-a pus problema existenței zonei metropolitane astfel încât oamenii să poată circula fără declarație pe propria răspundere pe același traseu, acum autoritățile fac pașii necesari pentru constituirea în timp a acesteia. Și un aspect esential al unei zone metropolitane este chiar uniformitatea transportului în comun.

De nădejde pentru mii de buzoieni.

Municipiul Buzău împreună cu zona Mărăcineni au constituită din 28 august 2008 o Asociație de Dezvoltare Intercomunitară cu scop prioritar transportul în comun, concret extinderea traseului numărul 2 al Trans Bus până în comuna Mărăcineni. În timp, în ADI au intrat și alte comunități buzoiene care au dorit să beneficieze de transport extraurban, în acest moment, spune primarul Constantin Toma fiind vorba despre 18 comune în care există transport public din oraș spre rural. Trans ADI sau dincolo de această asociație sunt călătorii!

Primarul municipiului Buzău, Constantin Toma

CONSILIUL JUDEȚEAN MEMBRU ÎN ADI

În această perioadă, în ADI Buzău-Mărăcineni au loc discuții vizavi de extinderea unor trasee, dar mai ales de subvenționarea transportului în comun într-un an ce se profilează a fi de criză. Nimerit este să ascultați ce spune primarul Constantin Toma despre deciziile ce vor fi luate în următoarea ședință ADI deoarece acestea privesc câteva zeci de mii de buzoieni care circulă cu autobuzele Trans Bus spre orașul Buzău:

Așadar, pentru că autobuzele societății de transport în comun aflată în subordinea municipalității deservesc 62 de localități din județ, din februarie 2021 încep procedurile pentru ca entitatea administrativă Consiliul Județean să devină membră a ADI. L-am întrebat pe primarul Constantin Toma care ar fi aportul CJ în ADI pe transport și iată răspunsul:

CRIZA ECONOMICĂ ȘI SUBVENȚIONAREA TRANSPORTULUI

Deci, ADI Buzău-Mărăcineni va conține și CJ ca membru. Deocamdată însă, problema despre care v-am detaliat în articolul MINUS 2 EXTRAURBAN vine de pe cel mai profitabil traseu al Trans Bus, traseul numărul doi care are doar din comuna Mărăcineni până la 5.000 de călători lunar. Autoritatea locală din această comună nu consideră judicioasă împărțirea compensațiilor pe care comunele din ADI le au de dat lunar. Desigur, spinoasă și problema, dificilă și întrebarea jurnalistului pentru primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, însă iată un prim răspuns vizavi de situația de la 3 km distanță de orașul reședință de județ, adică din Mărăcineni:

Real este că peste tot transportul în comun este subvenționat, însă la fel de adevărat este că și criza economică începe să ne predea alfabetul propriu, spune chiar primarul Buzăului, Constantin Toma. Ascultăm detalii!

Cazul traseului numărul 2 până în Mărăcineni probabil că este doar primul la nivel de ADI. În articolul de aici există precizarea potrivit căreia sunt și premise ale unei posibile retrageri a comunei Mărăcineni din ADI deoarece subvenția este prea mare. Bun. Dincolo însă de orice analiză, la mijloc sunt chiar călătorii care realmente au nevoie să meargă la serviciu sau la școală în situția în care școlile se redeschid din 8 februarie 2021. Aceștia nu ar putea să suporte nici dublarea prețului biletului, variantă spusă cu tot atâta ușurință de un primar cu cât a fost și nebăgată în seamă de majoritatea edililor din ADI și nici să nu aibă cu ce ajunge la locul de muncă ori în clasă nu ar fi benefic pentru nimeni. Nici primarul Buzăului Constantin Toma nu ia în calcul ridicarea prețului biletului la călător, ci se axează pe ajutorul CJ Buzău. Iată însă ce spune despre situația în care comuna Mărăcineni s-ar retrage din ADI:

VACCINAREA DEPINDE DE AUTOBUZELE TRANS BUS ÎN JUDEȚ

Este o situație evidentă. Vaccinarea anti-COVID-19  a început de la sfârșitul anului 2020 în coordonarea Guvernului României și în județul Buzău. Locurile libere în centrele de vaccinare din orașul Buzău sunt inexistente până în luna martie 2021. Așadar, mulți buzoieni aleg să se vaccineze în centrele de vaccinare din Smeeni sau Vernești, spre exemplu, unde ar mai fi locuri ori apar ca urmare a anulării programării inițiale. Majoritatea folosesc transportul în comun, acesta fiind varianta cea mai ieftină de a călători în județul Buzău. Despre rolul autobuzelor societății aflată în subordinea Primăriei Municipiului Buzău, Trans Bus, l-am întrebat cum era firesc și pe primarul Constantin Toma.

APLOMB

ADI Buzău-Mărăcineni va funcționa în mod clar după noi reguli de la 1 februarie 2021, după cum spune însuși primarul Constantin Toma, totul astfel încât problema subvenționării transportului public extraurban să nu afecteze călătorul!

Călători Trans Bus.

Sincer, jurnalistul speră ca și acest articol să fie pus sub veston de vreun curajos aflat în barca puterii și prezentat domnilor prim-ministru Florin Cîțu sau ex-prim-ministrului Ludovic Orban care ar putea da o mână de ajutor nesperată bugetând corespunzător primăriile si consiliul județean pentru ca mai departe acestea să susțină un ADI care are rol nu mot a mot de transport, ci de a contribui la păstrarea locurilor de muncă, de a ridica educația aflată în prezent în genunchi și, în final de a pune un stâlp la consolidarea economiei locale!

Articolul precedentMinus 2 extraurban?
Articolul următorBanca de Gene și oamenii faptelor