Intre sarea pamantului, masa lui Bucur, putinii lingurari din Sarile si pleiada de savori de lux care cresc realmente dupa ploaie, azi am gandit bucuria plapumii de muschi si licheni sa o desfasor sub ochii dumneavoastra! Toamna aceasta parca prea frumoasa si-a lepadat tocmai pe culmile Buzaului haine galbui, verzi inca, ruginii de-a binelea si rosii de ciuda ca-i trece si ei vremea intr-o luna si putine zile. Hai, ca timp sa ne bucuram fiinta ar mai fi si vremea povestilor de toamna s-a asternut! Mi-as arunca direct ochii pana sus, la Bisoca, insa nici ochii nu mai pot face slalom cu lejeritate printre hartoapele drumului pacatelor, zis in acte DJ 204 C Vintila Voda-Sarulesti-Bisoca. Si-au croit ei muntenii nordului cale intre Lopatareasa de Bisoca si Manzalesti cat sa iasa mai bine in lungul judetean 203K, si el aflat inca in lucru, dar coborarea ideala si fara ocol ar fi tot pe pardalnicul care nu a vazut de peste 40 de ani lopata de asfalt, adica pe drumul lor 204C.
Ca sa dam bucurie sufletului zic sa inventariem avutiile pamantului intai!
PLOUA CU GHEBE IN PADURILE BISOCII
Asa spun oamenii zonei care se bucura de o toamna bogata cum de ani buni nu le-a mai dat divinitatea. Spun ca asa rai de ghebe de padure a mai fost in 2015-2016 cand camara bisoceanului a fost una de lux, bogata in ghebe conservate la borcan dupa ce au fost fierte, apoi asezonate cu boabe de piper, bucati de foi de dafin si de usturoi si inchis bine capacul pana in postul lung al Craciunului cand in dieta munteanului intra si acest aliment numit carnea pamantului. Acum, drept este ca nutritionistii moderni recomanda celor care vor sa tina cura de slabire sa consume ghebe – 100 de grame la o masa – pentru ca au 35 de calorii fata de 340 de calorii suta de grame de carne. Specialistii spun ca nu in mod gresit ghebele apar in padure numai toamna. Ele de fapt pregatesc organismul sa intampine trainic si strasnic vremea dificila de iarna. Datorita antioxidantilor din structura lor intaresc imunitatea si combat pe nevazute cancerul in organismul celui ce le consuma. Mai au ele ghebele un as in compozitia lor: sunt printre putinele specii care contin vitamina D in stare naturala, aceasta fiind mai ales in produsele de origine animala. Tocmai de aceea, dupa o masa cu ghebe adio oboseala si astenie.
Nu ma erijez in medic, cititi dumneavoastra cat trebuie despre ghebe astfel incat sa va conturati propria opinie despre borcanul de sanatate din camara! Interesant este sa urcati pe culmile Bisocii si poate cu ajutorul ghizilor locali care culeg ghebe si le cunosc filonul sa va adunati si dvs. o sacosa cu bunatati!
Am facut aceasta incursiune scurta pentru ca darul naturii pentru bisoceni ar trebui sa devina efectiv macar o intreprindere sociala daca nu cumva un atelier de rafineturi pe care doamnele de la oras ar dori sa le cumpere. Doamnelor, urcati la Bisoca!
EPIDEMIA AFECTEAZA SI LUCRARILE DE PE DJ204C
Indemnul catre doamnele din oras care ar gusta ghebe nu este unul la intamplare, caci ar cam fi timpul sa punem si noi piciorul pe acest tronson intrat din 16 iunie 2020 efectiv si oficial in lucru. Alarma vine dinspre vigilentii locuitori ai acestor comune care se tem ca lucrarile vor fi efectiv oprite in stadiul din prezent. Aceasta fiind de fapt cea mai mare temere si pe care am prezentat-o in cateva randuri in buzaulinreportaje.ro.
Atunci, chiar la capat de drum inspre Vintila Voda, presedintele Consiliului Judetean Buzau Petre Emanoil Neagu spunea ca lucrarile vor incepe si din acest punct spre Sarulesti, dar si de la Poiana Marului din comuna Bisoca inspre Vintila Voda. Detaliile le gasiti aici, in ziar. Eu coroborez cele doua situatii: de unde incep lucrarile si garantarea finantarii acestei lucrari si il las pe presedintele CJ Buzau sa ofere siguranta mai ales ca el insusi a spus raspicat ca oamenii din zona aceasta a judetului Buzau au un mare dar: au putut rabda mai mult de 40 de ani.
Am mers mai departe cu solicitarea de informatii catre specialistii Consiliului Judetean Buzau despre ce se intampla practic pe santierul DJ 204C de la Poiana Marului spre Vintila Voda, in acest moment.
Potrivit informatiilor furnizate de compartimentul de presa, informatii autorizate de specialistii din aparatul CJ “Momentan sunt in derulare lucrari de consolidare a terasamentelor, si nu lucrari la drum. Dupa executarea lucrarilor de consolidare a terasamentelor se vor executa lucrarile de modernizare a drumului, lucrari ce se vor desfasura pe tronsoane, unul cu incepere de la Poiana Marului”.
Facem sumarul: presedintele Petre Emanoil Neagu spune clar: si daca vor exista blocaje in finantarile prin PNDL II, CJ plateste lucarrile care au loc pe DJ204C!
O etapa importanta care se desfasoara in prezent pe acest tronson de drum este frezarea carosabilului. Oamenii locului iarasi devin Toma necredinciosul si arata cu degetul: se lucreaza prea incet, au frezat o parte si au luat pazua… de vreo doua saptamani. Am intrebat, asadar la CJ cati kilometric au fost frezati? “Lungimea drumului DJ 204C are pe teritoriul judetului Buzau 24,5 km. Din cei 24,5 km, de la km 60+000-67+200, 7,2km drumul este pietruit. Pe parcursul celuilalt tronson, de la km 67+200-84+500, pe tronsoane mai mici, ce insumeaza aproximativ 2,5 km, imbracamintea asfaltica, puternic degradata, a fost inlaturata si s-a completat cu piatra sparta. Lucrarile de frezare se vor executa doar pe zonele unde mai exista imbracaminte asfaltica, dar se vor sari zonele unde trebuiesc executate lucrari de consolidare a terasamentelor. Pana in acest moment frezarea s-a executat pe o lungime de aprox. 4 km si lucrarile continua”, se arata in informatiile CJ Buzau care face precizarea clara ca toate lucrarile ce se executa pe santier sunt conform proiectului tehnic.
Raman in zona Sarulesti-Bisoca pentru ca aceeasi locuitori vorbesc despre sistarea frezarii carosabilului in zona de padure. Asadar acolo ce se intampla? “Cunoscand problemele de accesibilitate si privind din perspective venirii iernii, chiar daca lucrarile de frezare nu au fost planificate a se executa acum, in urma discutiilor purtate cu executantul, s-a luat aceasta masura ca si cea de reprofilare a zonelor cu piatra sparta si chiar aducerea unui aport de material, toate acestea in scopul pregatirii drumului pentru iarna si usurarea accesului utilajelor pentru deszapezire”.
Este evident ca santierul de pe 204C este cel mai dificil din perioada moderna a judetului Buzau, pe un drum de orice nivel ar fi acesta. Argumentul specialistilor este rampa de 24,5 km pe care se lucreaza, aspectul alpin al arealului, dar mai ales cele peste 600 de consolidari care se fac. Dar iata ce dificultati au fost intampinate in mod concret pe santierul Bisocii:”Executantul lucrarilor nu s-a plans pana in acest moment de dificulatati majore de natura sa-l impiedice in executie, iar dificultati minore privind prezentaconductelor de alimentare cu apa, a stalpilor de electricitate sau telecomunicatii in zona lucrarilor de consolidare au fost rezolvate impreuna cu detinatorii acestor retele de utilitati. Avand in vedere ca efectele pandemiei generate de raspandirea virusului SARS-COV2 s-au facut resimtite in toate domeniile, si dansii au inregistrat sincope in aprovizionarea unor materiale, etc.”. Marturisesc ca interesul pentru un raspuns concret a venit tocmai la “etc.”…
Potrivit managerului de proiect Ilie Penescu, in santier, in functie de etapele de lucru va fi implicata in activitate si forta de lucru locala.
Pentru a raspunde celor mai serioase intrebari venite din partea oamenilor din zona Sarulesti-Bisoca am mai intrebat si daca sunt intarzieri in executarea unor etape de lucru, iar raspunsul CJ a fost:” Contractul are termen de executie lucrari 33 de luni, pana in 2023”.
Luam in calcul asadar efectele neprevazute produse de pandemia de COVID-19 in toate domeniile de activitate si, iata, in cel al constructiilor vizavi de aprovizionarea cu materialele necesare, si spunem DJ 204C este un santier inca la inceput. Ne pastram increderea si spunem ca o data inceputa refacerea de amploare a drumului care va pune pret pe turismul alpin din aceasta parte a judetului Buzau se va si termina!
Raducu Marinescu
Vă mulțumesc din suflet pentru această veste minunată, să știți că chiar mă așteptam la un blocaj însă dumnezeu e cu noi!