Ii zic reportajului de astazi “continua uimire”. Exemplific cu ceea ce am spus in mod repetat, ani la rand, reprezentantilor autoritatilor din judetul Buzau cu care am avut ocazia sa discut: in zona Dresda din Germania sunt tot atatea serbari locale cam cate zile are un an. La fiecare astfel de eveniment popular, cum este sarbatoarea marului, se prezinta toata comunitatea. Si nu se plictiseste nimeni ca are de petrecut ceva zilnic. Sunt asociatii de sate care se prezinta la fiecare serbare. Lumea este vesela si degajata si are propriul rol in dezvoltarea continua a unor astfel de evenimente. Toate actiunile comunitatilor germane se adreseaza masei mari a populatiei si nu exclusiv elitei. Am observat cum are loc o astfel de activitate: sunt producatori invitati, dar si producatori care stiu ca pot prezenta ceva public si apar in ziua serbarii. Comunitatea apreciaza, gusta, premiaza, potenteaza. In judetul Buzau avem atat de multe branduri efectiv care pot lua haina de sarbatoare: ceapa de apa, varza de Buzau, carnatii de Plescoi – exista un eveniment care nu a reusit insa sa cuprinda realmente decat cativa producatori reali -, tomatele, tuica, ba mai nou si palinca, covrigii, babicii… adaugati dumneavoastra si veti vedea ca sunt variate motivele de petrecut in mod real si autentic, mai ales. Germanii nu stau tot intr-o petrecere, insa valorifica tot ceea ce au mai de pret.
Dragaica este un eveniment pentru toata lumea
Am impartasit cu dumneavoastra opinii variate de-a lungul timpului si fiecare articol a avut la baza cateva dintre parerile cele mai bine ancorate in realitate. Am pus la socoteala si idei exacerbate, dar si pe multe dintre cele mai echilibrate. Ca atare, astazi o sa pornesc de la mesajul unei profesoare de limba franceza realmente dezamagita de lipsa autenticitatii in targul Dragaica 2019. Doamna aceasta ar fi dorit sa vada mai multi mesteri populari din judetul Buzau, produse care eticheteaza
Ca atare, zic sa dezbatem impreuna cu edilul sef al municipiulu Buzau toate semnalele dumneavoastra venite dupa scrierea reportajului https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/ce-vrem-de-la-dragaica/. Nu pe placul unei parti semnificative a populatiei orasului Buzau, insa des reclamata de majoritate, prezenta numeroasa a standurilor cu imbracaminte si lenjerie intima este prima dintre situatiile prezentate primarului Constantin Toma. Una este sa spui opinii indelung aduse la cunostinta mass-media si alta este sa fii primar si sa impaci in mod general populatia care vrea Dragaica, totusi! Iata si raspunsul edilului Constantin Toma deloc suprins de opinie:
Nici nu putem judeca discriminatoriu! Comertul face parte parte in mod real din preocuparile unei parti a locuitorilor judetului considerat poarta la Curbura Carpatilor intre provincii romanesti. Numai ca prezenta excesiva intr-un targ cu traditie, devenit, iata in timp cel mai vechi si mai mare din tara, reper pentru romani in perioada verii, poate fi riscanta la capitolul viitor. In acest moment, expatii buzoieni isi programeaza daca pot concediul in functie de data de desfasurare a Dragaicii si vin acasa tocmai pentru ca targul acesta are aroma, farmecul si povestea copilariei.
Fac putin slalom intre declaratiile primarului si vizita mea de cateva ore bune in targ. Incerc cumva sa vad eu insami, prin ochii adultului, ce cauta in fapt oamenii in Dragaica, pentru ce se inghesuie de la ora 9 si mai ales seara in acest targ al diversitatii. In jurul comediilor sunt tot timpul copii si parinti care gasesc in aceasta forma de divertisment printre putinele pentru copiii lor. In fapt, imi spune un tatic “imi aduc si eu aminte ca trebuia sa fiu cuminte, sa strang fiecare banut de la parinti ca sa am de Dragaica”. Nu apuc sa dau drumul microfonului pentru inregistrare pentru ca printre noi, fara sa se uite efectiv la oameni, trece rapid o bunicuta. Are camera telefonului pornita si ii prezinta targul nepotului plecat de doi ani la Londra.
Deloc de nebagat in seama afirmatia lui Constantin Toma potrivit careia in aceste zile toate hotelurile sunt pline cu artisti si staff-ul lor, dar si cu comerciantii prezenti in Dragaica. Mai adaug faptul ca dupa Dragaica, in orasul Buzau are loc deja de cativa ani un alt eveniment de anvergura internationala, de data aceasta, care genereaza un profit net de minim un million de euro pentru hotelurile si magazinele din judetul Buzau in doar trei zile de organizare. Si totusi, Dragaica este clar devine
Printre masinute busitoare si saci de box atat de doriti de barbatii tineri, vata de zahar si sucuri colorate, coada de la mici si paharul cu bere si imensa piscina de la intrare este clar ca semnul de intrebare se inclina deja: oamenii vor Dragaica, nicidecum sa renunte la ceva devenit in 241 de ani brand cu acte in regula! Numai ca trebuie regandita putin partea comerciala. Asadar, revin la primarul orasului Buzau, Constantin Toma cu intrebarea legata de necesitatea extinderii spatiului de organizare a Dragaicii, mai ales ca anul acesta au ramas fara loc de vanzare extraordinar de multi comercianti.
Trec rapid in revista un alt aspect reclamat de o masa mica de oameni: micul “comert” cu biletele de intrare de la poarta. Devine extrem de atent primarul Toma cand este vorba despre o neregula, spune ca va pune problema in atentia cui trebuie si imi vorbeste despre soarta incasarilor efective din cei doi lei biletul de intrare in targ.
Cred ca in cei trei ani de desfasurare sub forma iarmarocului-festival a targului Dragaica cea mai buna dintre parghiile de marketing a fost cea referitoare la atragerea tinerilor. Ei erau segmentul care spunea ca Dragaica este a batranilor care sunt
Vasilescu vorbeste insa despre extinderea promovarii in mediul online a targului Dragaica in judetele limitrofe: Braila, Vrancea, Galati, Ialomita, dar si in Ilfov, iar acei vizitatori care dovedesc la intrarea in targ ca au domiciliul in alt judet primesc automat tricoul oficial al Dragaicii al carei motto il cheama pe vecin sa vada “continua uimire”, targul de la Buzau! Mai mult, surpriza serii de 24 iunie – zi apogeu a intregului eveniment, va consta in oferirea de tricouri cu autografe ale artistilor mari prezenti in cele 17 seri la Buzau. Daca adaugam inca o traditie pe care sa o formeze de data aceasta chiar buzoienii ar fi ca pe 24 iunie sa purtam din nou ie in Dragaica! Organizatorii spun ca de fiecare data in ultimii trei ani vizitatorii din ziua de 24 iunie au adus propriul omagiu iei nationale purtand-o in Dragaica! Ca atare, vorbim despre devenirea Targului Dragaica de Buzau – in targ regional.
Indrazeala
Desigur, aplombul de astazi se refera la pastrarea Dragaicii ca brand al orasului Buzau!
Sunt destule pe care le putem vedea altfel, insa musai sa le vedem si pe cele bune, iar Dragaica se termina pe 24 iunie 2019! Miile de tineri care isi permit sa simta febra unui spectacol chiar seara de seara daca vor si chiar sa interactioneze cu numele mari ale domeniului din tara noastra. Insusi obiceiul de a merge la spectacol educa deja cateva generatii lipsite de acest privilegiu ani de zile. Minunat este ca parintii isi aduc copiii de cativa ani sa le faca totusi cunostinta cu comediile si vata de zahar pe bat. Si cel mai frumos mi se pare ca buzoienii din diaspora cauta orice parghie sa vada Dragaica de acasa atunci cand ea este in desfasurare! In cele din urma si aceste metode ii pot convinge ca e timpul sa vina acasa, Buzaul in sfarsit dovedeste ca renaste, ca se deschide!
Fotografia reprezentativa apartine Dragaica Buzau.