Foarte puține entități teritorial-administrative din România investesc în propria imagine publică care să ducă la identificarea rapidă în mintea și mai ales în inima călătorului iubitor de frumos. Inclusiv experții care mediază relația dintre cetățean și administrația publică locală spun că elemente de tipul brandului sau al logoului sunt extrem de rar întâlnite pe agenda publică. În majoritatea satelor românești probleme majore de genul înființarea sistemelor de apă curentă, canalizare, apoi rețeaua de drumuri asfaltate și rezolvarea problemei colectării gunoiului de la populație ocupă fiecare zi a administrației. Dacă însă s-ar pune preț și pe identitatea vizuală?

Aflăm rapid răspuns de la un expert clujean al platformei https://cityhealth.io/, platforma recomandată de Asociația Administratorilor Publici din România. Întâi urcăm pe DN 10 Buzău-Brașov până la Siriu, comuna care pune rămășag pe imagine pentru a se defini corect în industria ospitalității, unde deja este prezentă din 2020 cu o stațiune turistică de intres local, Gura Siriului. Și mai este ceva, la Siriu, în această vară au urcat de două ori mai mulți turiști decât în 2020, an reper de altfel la această numărătoare care trecea de 15.000.

CE ARE SIRIUL ȘI NU AU CELELATE 81 DE COMUNE

Firește, logo sau mai complicat brand. De ce a avut totuși Siriul nevoie de logo?

Logoul este cel mai adesea un element grafic ce poate fi o literă, un text, o imagine sau chiar o comibinație a acestor elemente. Logoul identifică un brand, un produs, o organizație sau un singur eveniment. Logoul este necesar pentru a fi reținut mai ușor în rândul unui grup țintă de oameni sau al unui sector economic.

Aceste element, logoul, în primul rând, spun specialiștii ajută la identificarea locului căruia aparții în economie și societate, apoi, dă dovadă de profesionalism, crește gradul de încredere al turistului, în cazul Siriului. Logoul duce la dezvoltarea comunei sau a orașului care alege această cale de evidențiere publică. Cel mai apropiat exemplu este însuși orașul Buzău care are propriul logo din 2020, Buzău-oraș deschis.

Vă aduc aminte că în intervalul 14 iunie-14 iulie 2021, Primăria comunei Siriu a organizat un concurs prin care dorea executarea unui logo. Detaliat, puteți citi AICI despre etapa în cauză. Pe 22 iulie 2021, membrii juriului au decis câștigătoare forma de logo prezentată de Mihai Moise, un tânăr din județul Buzău care a mizat pe șase culori regăsite clar în natura ce îmbracă armonios comuna Siriu. Siriu – Porțile Buzăului. Mihai a pus în cuvântul Siriu două tonuri de verde – al ierbii care trece în iulie spre perioada maturității, dar și al naturii plăpânde de mai-iunie, galbenul timid ce încălzește sufletul călătorului care alege muntele ca loc de popas, dar care pulsează și din straturile pământului sub forma zăcămintelor variate din această zonă, turcoazul – culoare definitorie pentru apa Lacului Siriu și două tonuri de roșu în inima din locul punctului celui de-al doilea i din cuvânt, o inimă care bate pentru zona aceasta de nord a județului Buzău care s-a ridicat pe propriile picioare, precum un om la început de drum în viață, perioadă în care învață să meargă și să se susțină singur.

Inima, pentru Siriu este în fapt un brand deja ce s-a consacrat din mers în ultimii ani ca însemn al comunicării dintre primarul Dragoș Voicu și locuitorii din Siriu. Coada literei S pornește din aspectul cheii sol, totul făcând referire la celebrul cântec popular al lui Benone Sinulescu Cât e Siriul de mare, de altfel un refren ce ar putea fi lejer, spune Mihai Moise în prezentarea logoului, imn al comunității.

Tânărul spune așa despre evenimentul care l-a adus în atenție publică:” Mândru și onorat că ceea ce am creat va servi drept identitate a comunei Siriu și, de asemenea, ca element de promovare și mesager al zonei minunate pe care o cuprinde. De la prima scânteie din universul imaginației, prima urmă de creion din schiță, primul nod din programul de creație, până la ultimul pixel din imaginea finalî, a fost un proiect căruia m-am dedicat întru totul. Sentimentul lucrului împlinit și recunoașterea muncii depuse sunt de nedescris în cuvinte”.

Un logo modern despre care specialiști în comunicare vizuală spun că este ușor de asimilat oricăror produse de marketing, produse tradiționale din zona Siriu, dar mai ales tuturor comunicărilor dintre administrația publică locală și cetățeni și aceeași administrație și orice entitate publică ori privată. Opinia este a Ancăi Goron, coordonator al platformei Smart Community www.cityhealth.io din Cluj.

Așadar, partea administrativă merge către cetățean, însă și acesta trebuie să se implice și să aducă feedback acțiunii, spunea Anca Goron de la www.cityhealth.io.

Mergem către administrativul local și pentru a dovedi afirmația l-am întrebat chiar pe Dragoș Voicu, primarul singurei comune buzoiene cu logo din județul Buzău despre prezența vizuală, noua carte de identitate a comunei de la munte.

Primarul de la Porțile Buzăului aduce vestea potrivit căreia în scurtă vreme Siriul va avea și primele produse cu logo ce vin în întâmpinarea turistului. Iată cum va folosi comuna montană deja celebră în industria ospitalității acest element.

ȘI STAȚIUNE TURISTICĂ, DAR ȘI ÎN PLAIUL BÂSCILOR

Siriul alături de alte șase comune și de cele două orașe de pe Valea Buzăului fac parte din 27 august 2021 din asocierea Plaiul Bâscilor, concept ce apare în turismul buzoian cu ideea clară de a promova ospitalitatea de elită bazată pe valorile existente deja în satul tradițional, în speță casele bunicilor, ce se împacă armonios cu natura înconjurătoare. Despre noul reper din turismul buzoian puteți citi AICI detaliat.  

Numai că această comună din nordul județului Buzău are din 2020, și aveți informațiile AICI, stațiune turistică de interes local – Gura Siriului. Dacă în 2019 erau mai bine de 200 de locuri de cazare, în prezent acest număr a crescut cu 50 la sută. Dragoș Voicu spune clar că misiunea sa din prima zi ca primar al comunei a devenit efectiv promovarea turistică a piciorului de plai așezat benefic pe granița de nord a  Buzăului. Așadar are așteptări de la noua prezență Plaiul Bâscilor în care cu bucurie intră ca și parte componentă. Îl ascultăm!

APLOMB

Puține comunități rurale din România investesc în imaginea proprie cu scop definit de a deveni atractive într-o industrie din care România toată ar trebui să se susțină minim șase luni pe an, arată cei ce întocmesc statistici cu specific.

Sarichioi din județul Tulcea, satul galben de la marginea țării, are circa 6.000 de locuitori și o imagine pe care călătorul o reține ușor. Este un exemplu de comunitate rurală cu potențial turistic care a marșat pe imagine prin logo. Ar mai fi înspre Ardeal câteva astfel de entități, dar puține față de punga imensă cu 2.686 de comune câte are România toată și din care minim jumătate pot vinde turism. Multe au dobândit un logo în perioada comunistă și încă se identifică întocmai cu acela. Majoritatea tac și pierd.

Siriul se face mare, potrivit cântecului, și scrie cu dragoste o poveste cu început frumos!

Articolul precedentBolojan vine mâine la Buzău. De ce?
Articolul următor(P) Romașcanu îl ia la întrebări pe Cîțu