- Din 17 septembrie 2019, pe viaductul Giurca ar putea trece exclusiv masinile de transport persoane cu masa maxima admisa de 7,5 tone si vehicule de maxim 3,5 tone. Autoritatile judetene prin prefectul Cramen Ichim spun ca marti, in sedinta Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta de la ora 12.30, vor lua aceasta decizie.
In alerta maxima autoritatile si la un pas de revolta oamenii de pe Valea Buzaului, plus Gura Teghii. Asa vad acest tablou al starii DN 10 Buzau-Brasov, pe parcursul comunei Siriu si pana la limita de judet cu Covasna, tablou care primeste mult prea lent piesele necesare finalizarii sale in conditii eficiente si benefice pentru populatia unei intregi zone a judetului Buzau. Nu spuneti ca exagerez cand numesc “ la un pas de revolta” disperarea celor care zilnic tranziteaza minim zona viaductului Giurca, cred ca ar mai incapea cateva cuvinte si tot nu ar rezolva asteptarea poporului, pe de o parte, iar pe de alta parte amanarea indusa de autoritati. Daca pornesc sa ascult parerea oamenilor vinovate ar fi direct autoritatile din domeniul infrastructurii rutiere nationale, in speta specialistii Sectiei de Drumuri Nationale Buzau, insa localnicii nu cunosc in detaliu responsabilitatile, ca atare trec de acesti specialisti si ascult reprezentantul Guvernului in teritoriu care este obligat sa faca demersuri sustinute pentru urgentarea reparatiilor pe acest drum ce nu are alternative nici forestiera, nici judeteana, nici nici nici… deloc! Adica merg direct la prefectul Carmen Ichim pentru ca de maine, 17 septembrie 2019 s-ar putea ridica pe viaductul durerii restrictia de trafic de la 3,5 tone la 7,5 tone, exclusiv pentru transportul de calatori.
Proba in trafic pe unicul drum care leaga Ardealul de Moldova
Deloc surprinzator sa vezi semafor si pe acest drum ce ar trebui sa aiba
drept destinatie principala promovarea turismului din intreg judetul Buzau, desi aici suntem acasa la Cascada Casoca, Lacul Vulturilor, in casa Muntilor Siriu si Masivului Penteleu, iar peste 11 km din drum e insotit de magicul Lac Siriu care se unduieste si ii fura zilnic si cate o palma din pamantul ce ii sustine partea carosabila vecina cu luciosul static! Fura pentru ca i se da voie, iar locutorii Siriului sunt neputinciosi in fata grozaviei. Este singurul drum de acces intre Muntenia si Ardeal pe zona montana si incepe sa dauneze, mai ales ca a fost proiectat ca drum comunal, mai apoi latit sa sustina traficul judetean si in cele din urma devenit cumva ad-hoc de rang national pentru ca pe aici s-au obisnuit sa treaca autotrenurile de marfa catre Ardeal. Si a devenit intai drumul de marfa spre Ardeal, pentru ca abia in ultimii ani sa fie prins gustul turismului de aventura, de relaxare, de plimbare si montan in zona Siriu. Acum e un drum care efectiv poate sa inchida judetul Buzau si speranta noastra la a da drumul aici, la Cheile Buzaului la minim o statiune turistica, cea din Siriu care detine in acest moment cea mai mare bogatie balneoclimaterica a zonei: izvoarele cu apa termala ce asteapta doar sa fie sterse de praf si scoase in fata lumii ce le apreciaza.
Inca un drum al pacatului care taie judetul Buzau! Al pacatului pentru ca soferii au albit parbrizul cu bogatia lingvistica daruita de cativa ani autoritatilor din orice directie doriti si ganditi! Dupa soferii de camioane, astazi e randul oamenilor de afaceri si al localnicilor cu loc de munca inspre Brasov. Ba, mai mult sunt familii care au ajuns sa se separe din
cauza greutatilor provocate de acest drum atat de avariat de uzura, dar si de alunecarile de teren cum este cazul de la Valea Neagra, unde cel putin se lucreaza de vreo patru luni.
Am urcat cu mare teama pana dincolo de coama barajului Siriu. Atat de multe sunt semnalele ca nu se mai poate tolera amanarea inceperii lucrarilor de reparatii la viaductul Giurca, incat oamenii ar fi in stare, intocmai ca la stancile cazute la km 84 sa puna mana ei pe reconstruit. Presiunea sociala pare sa nu mai aiba nicidecum rabdare!
Am gasit la Siriu, tocmai sus spre granita cu Covasna oameni atat de surprinsi cum devine drumul national 10 imediat ce intri in judetul Buzau, incat am zis ca trebuie sa vad cu ochii mei si am mers doar cateva sute de metri in judetul vecin. Marcat, lin si imbietor la vizitat si rulat cu viteza inscrisa pe indicatoare. Minunat!
O alta tara parca!
Una care rade in soare si prospera si in cel mai mic sat. Numai ca este Covasna, Covasna insasi fiind cel mai mic judet din tara! Ma intorc cumva cu capul plecat in judetul Buzau si caut sa cuprind nenorocirile prezentate de oameni si vizibile in carosabilul DN 10 Buzau-Brasov! Costel Maris este unul dintre localnicii activi civic in Siriu.
Este o discriminare!, spune franc primarul comunei Siriu Corneliu Dumitrescu argumentand ulterior: nu pot explica ce au ei si ce nu avem noi. Este bataie de joc! De atata timp se circula pe un singur fir, il solicitam pe acesta si nu este deloc bine. Ani de-a randul cei de la drumuri nationale au taiat, au pus armatura si placa de beton si apoi s-a circulat acolo unde au aparut astfel de probleme, iar acum atata timp de cand s-a produs acea gaura si nu s-a facut nimic, ci s-a mers doar pe un singur fir! Cei de la drumuri sunt vinovati pentru ca au folosit politistii sa faca filtre si sa amendeze. Nu se face asa ceva! Corneliu Dumitrescu povesteste in acelasi ton de amaraciune si revolta despre rulote cu turisti straini care au ramas blocate la intrarea pe viaductul Giurca, pe singurul sens de folosit marcat doar pentru maxim 2,25 metri, adica fix cat sa intre un turism! Oamenii au pus mana si au ridicat efectiv rulota cat sa treaca strainii care desigur si-au jurat ca vor ocoli judetul Buzau, desi splendoarea naturii este extraordinar de mare!
De la Bucuresti insa altfel se vede judetul Buzau si problemele de pe viaductul Giurca, iar dupa el sigur vom vorbi despre Gramaticu, celalalt viaduct al DN10 care isi sprijina minim un pilon efectiv pe bolovani asezati pe o zona cu sare, spun oamenii locului, insa vizibil avariat daca il privesti de jos in sus. Imediat avem si punctual de vedere al prefectului Carmen Ichim. Scriu astazi, la fix patru luni si gata o saptamana de la vizita la Giurca a prefectului Cramen Ichim care, spun localnicii si autoritatile locale, a spus ca ” in patru luni lucrarile la Giurca sunt gata”. Si lunile iata ca au trecut si la Giurca se fac abia pasii de inceput.
Cu ochii pe Giurca, intocmai ca pe Maracineni!
Pai, cam asa va trebui sa se intample! Pentru reparatiile din 2018 de la sensul Rm. Sarat-Buzau al podului Maracineni, prefectul Carmen Ichim a
facut vizite dese astfel incat de la doi muncitori cati erau in primele zile de santier spre final sa vedem la munca peste 25 de oameni purtatori de casca de santier de constructii. Pana la Giurca drumul e lung si probabil si vizitele mai rare, insa DN10 deserveste o vale cu peste 60.000 de locuitori. O buna parte dintre ei lucreaza, au casa, au afaceri ori se aprovizioneaza din Covasna si Brasov, deci trebuie sa treaca viaductul Giurca nereparat vreodata de la constructia sa!
Pare sigura prefectul Carmen Ichim atunci cand spune ca in noiembrie avem santier sus, pe Siriu, iar peste un an vorbim despre lucrari finalizate. Si daca mergem pe comparatia cu santierul de la podul Maracineni, poate le mai si grabim. In primul rand este de subliniat ca restrictia la 3,5 tone a traficului pe viaduct este impusa in urma unei expertize realizate in 2013. Putem clar identifica necesitatea lucrarilor pe Giurca inca din 2013 si nicidecum pastrarea unei interdicitii respectata mai ales in 2019.
Ca vorbim despre o intarziere a luarii unei deicizii vizavi de situatia de pe viaductul Giurca este de acord si Carmen Ichim. Prefectul judetului Buzau explica in detaliu. Si tot clar vorbeste despre 75 de zile din 2 septembrie 2019 incepand pana cand vorbim efectiv despre prima zi de lucru pe santierul Giurca.
Alarmanta este situatia muncitorilor care trebuie sa mearga spre Covasna si Brasov, deci sa treaca viaductul Giurca. In prezent, microbuzele de transport persoane, imi explica Costel Maris, localnic si fermier direct interesat de ceea ce se intampla pe DN 10 deoarece, spre exemplu cand au cazut anrocamente la km 84, inainte de consolidarea versantului, oamenii zonei au pus mana de la mana si au dat la o parte bolovanii, autoritatile cumva au aflat si au sosit la Siriu exact cand satenii finalizau de indepartat bolovanii ce stavileau carosabilul, acum, spuneam la inceput de fraza, aceste microbuze opresc la un capat, calatorii coboara, iar la capatul numarul doi al viaductului sunt preluati de alt microbuz. Aici, spune prefectul Carmen Ichim s-ar putea interveni de maine, 17 septembrie si se va rdica restrictia de la 3,5 tone la 7,5 tone si exclusiv pentru mijloace de transport in comuna.
Potrivit informatiilor Institutiei Prefectului Judetului Buzau, proiectarea si executarea lucrarilor de la podul lung de 275 de metri, adica la viaductul Giurca sunt executate de Asocierea Conferic SRL – TKT Tehnologii si Tensionari in Constructii SRL – TPF Inginerie SRL. Contractul se ridica la 6,27 milioane de lei, iar garantia lucrarii este de … cinci ani.
Deja in buzaulinreportaje.ro nu scriem pentru prima data si nici pentru ultima data despre ceea ce se intampla pe DN 10 Buzau-Brasov, pe raza comunei Siriu: https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/exclusiv-din-2-aprilie-incep-reparatiile-pe-dn-10/, https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/magia-lacului-de-argint-din-muntii-buzaului/ sau https://buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/poarta-de-intrare-in-judetul-buzau-va-fi-statiune-turistica/. Inclusiv autoritatile se asteapta ca in anul de lucrari de refacere pe Giurca sa existe zile intregi de suspendare totala a traficului rutier pe acest drum national. Numai ca zona aceasta are o singura cale de acces! Sunt cateva mii de oameni care chiar au nevoie sa munceasca pentru a manca impreuna cu copiii lor!
Si, in mod clar, dupa Giurca urmeaza Gramaticu!
Add Comment